Blog

Gondolatok a vitorlásmodellezéséről.
Bata Zoltán
 

 

 

 

A "Modellező"  először azt kell, hogy eldöntse: hobbi- vagy versenyvitorlásmodellt szeretne építeni magának és persze azt is mérlegelnie kell, hogy mekkora legyen a neki megfelelő vitorlás hajómodell.
 
A vitorlás hajómodell méretezése a szállíthatóság, az építési anyagköltség, a tárolási lehetőségek stb. feltételek  miatt nagyon fontos előzetesen meghatározandó feltétel.  Érdemes azt tudni, hogy egy „egyméteres” (F5-E) hajó cirka 180 cm-es árboccal, 2.5 kg-os ólomsúllyal és cirka 40 cm-es uszonnyal van tervezve, míg egy „hatvanötös” (RG65)  hajó cirka 110 cm-es árboccal 0,5 kg-os ólomsúllyal és jó arasznyi uszonnyal van megszerkesztve. A nagyobb méretű hajótest anyagszükséglete is a többszöröse egy kisebb modellnek. 
A hobbymodell vagy versenymodell meghatározása is nagyon fontos eldöntendő kérdés !
Egy verseny hajómodell építésekor gyakorlatilag megkötjük a saját kezünket egy bizonyos fokig. Egyrészt valamilyen előírásnak kell, hogy megfeleljen a modell, másrészt a versenyképesség fentartása miatt csak a legkorszerűbb építési módokat és megoldásokat érdemes alkalmazni az építés folyamán.
 A hobbi jellegű vitorlás  hajómodelleknél nincs semmiféle megkötés, hiszen nincsenek építési előírások, szabadon szárnyalhat a fantázia..... de azt azért nem szabad elfelejteni, hogy a Net-en elérhető, szabadon felhasználható modelltervek általában valamely verseny hajóosztály előírásainak megfelelően lettek megszerkesztve, megtervezve. Ez annyiban lehet fontos, hogy az árboc helye, az uszony helyzete, a kormányzás kialakítása, a vitorla mozgatás megoldása stb. az adott hajóosztály előírásaihoz alkalmazkodóan vannak kialakítva. Például az „egyméteres” (F5-E ) hajómodelleknél a vitorlázatok néhány milliméteres tolarenciával kötött méretűek az osztály előírásai szerint , ezért az  "' egyméteres" modellek tervei ehhez az adottsághoz vannak igazítva.  A „hatvanötös” (RG65) hajómodellek már szabadabban variálhatóak, hiszen ennél a hajóosztálynál csak a vitorla felülete (2250cm2) és az árboc magassága (110cm) van korlátozva. A „hatvanötös” méretben ezért már többféle vitorlázat megoldás is elérhető. Lehet csak egy orrvitorla a tatra állított árbocra felkötve, vagy csak egyetlen nagyvitorla és persze a szokásos lengő-boomos sloop vitorlázat vagy a „hatvanötösöknél” méltán sikeres swing rig és annak változatai.